Liselotte Rokyta – panova flétna (Holandsko)
Jan Rokyta ml. – zobcová flétna, cimbál
Programme:
I. Anonymus: Estampie (Codex Faenza)
II. C. Paumann (1410-1473): Mit ganczem willen wünsch ich dir etc.
Anonymus: Belle, Bone, Jeune
C. Paumann: bez názvu
III. Rumunská lidová: Suita z Ardealu (Arr.L&J.Rokytovi)
— Doina
— Purtata
— Ardeleana
IV. C. Debussy (1862-1918): Syrinx
V. B. Bartók (1881-1945): houslová dueta (výběr)
— O žních
— Polštářový tanec
— Píseň z Csíku
— Ukolébavka
— Bagatela č.6
VI. G. Kurtág (1862-1918): Játekok (výběr)
— A voice in the distance
— Flower and Thistle to S.W.
— Hommage à Farkas Ferenc
VII. C. Debussy (1862-1918): Claire de lune (Arr.L&J.Rokytovi)
VIII. Rumunská lidová: Romská suita (Arr.L&J.Rokytovi)
— Cîntec moldovenesc
— Hora Lăutarească
— Geamparale
IX. Rumunská lidová: Doina de Jale
Panova flétna a cimbál patří svým původem k velmi starým nástrojům a procházeli hudebními dějinami spíše jako nástroje lidové a nestandartní. Opravdový rozmach znamenala pro oba nástroje až druhá polovina 19.století, kdy světoví skladatelé objevili široké barevné spektrum obou nástrojů a začali je občas využívat ve svých skladbách (jako Ferenc Liszt, Zoltán Kodály a Béla Bartók v případě cimbálu) nebo se jimi pouze nechali inspirovat (Claude Debussy v případě Panovy flétny – Syrinx). Kombinace těchto nástroů není náhodná: v jihorumunských oblastech Muntenie a Oltenie tvoří Panova flétna a cimbál spolu nerozlučnou kombinaci v kapelách zvaných “Taraf”. Z těchto, ale i z dalších, rumunských oblastí pochází nejširší základ autentického lidového repertoiru, který je v tomto programu propojen transkripcemi skladeb některých z již výše zmíněných neofolkloristů a impressionistů, kteří oba nástroje znali a měli k nim blízko. K barevnému využití Panovy flétny a cimbálu mají v našem programu rovněž velmi blízko skladby středověké a renesanční, u kterých není původní instrumentace známa.