Rodák z italské Florencie, kontratenorista Filippo Mineccia, patří k nejvyhledávanějším představitelům éry kastrátového zpěvu.
Filippo započal svá studia na hudební škole ve Fiesole poblíž Florencie. Po působení v místním polyfonním sboru, pokračoval ve studiu na Konzervatoři Luigi Cherubiniho ve Florencii, kde získal hudební vzdělání ve hře na violoncello a ve zpěvu pod vedením Gianniho Fabbriniho a Donatelly Debolini. Filippův talent byl oceněn jak na domácích, tak i na zahraničních pěveckých soutěžích.
Filippo Mineccia spolupracuje s řadou vynikajících ansámblů jako např. Accademia Bizantina, Les Talens Lyriques, I Barocchisti, Il Complesso Barocco, La Cappella della Pietà de’ Turchini, Opera Fuoco, La Barocca, Ensemble Inégal, Collegium 1704, Collegium Marianum, Capella Cracoviensis, Divino Sospiro, Balthasar Neumann Ensemble, Auser Musici a Cappella Mediterranea. Spolupracuje také s mnoha významnými dirigenty jako např. s Ottaviem Dantonem, Diegem Fasolisem, Václavem Luksem, Christophem Roussetem, Davidem Sternem, Antoniem Floriem, Thomasem Hengelbrockem, Michaelem Hofstetterem, Adamem Viktorou, Javierem Ulises Illánem, Rubenem Jaisem, Enricem Onofrim a nyní i s Alanem Curtisem.
Jeho operní repertoár zahrnuje celou řadu významných rolí v operách G.F. Händela. Účinkoval v operách Giulio Cesare (role Cesara a Tolomea), Tolomeo (role Alessandra), Rodelinda (role Unulfa), Amadigi (role Dardana), Lucio Cornelio Silla (role Silly) a v Agrippině (role Ottoneho). Filippa jsme mohli vidět také na jevišti v roli Ottoneho ve vrcholné Monteverdiho opeře Korunovace Poppey (L’incoronazione di Poppea), dále v roli Endimioneho v Cavalliho opeře Calisto a Tamerlana v Gaspariniho opeře Il Bajazet. Objevil se také v kantátě Carmina Burana od Carla Orffa.
Mineccia je velmi žádaný i jako oratorní zpěvák. Součástí jeho repertoáru je mezi jinými Passione a Stabat Mater od Francesca Provenzaleho, Passione di Gesù Cristo od Antonia Caldara, Dixit Dominus od G.F. Handela, Missa Cellensis od J. Haydna, Janovy pašije, Matoušovy pašije a Velikonoční oratorium od J.S. Bacha a také Vivaldiho Nisi Dominus a Stabat Mater.
Filippo Mineccia vydal několik sólových alb, které jsou věnovány neznámým skladatelům jako byl např. Attilio Ariosti, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Francesco Gasparini, Johann Adolph Hasse. Nahrál také Handelovu operu Giulio Cesare (role Tolomeo) se souborem Il Complesso Barocco (Naïve) a Vivaldiho Ercole sul Termodonte (DVD, Dynamic). S labelem Glossa vydal sólové CD s názvem “Siface, L’amor castrato”, na němž spolupracoval s Ensemble Nereydas pod vedením Javiera Ulises Illána. Po tomto CD brzy následovalo další album “Jeruzalém” se souborem Pera Ensemble.
Výčet Filippových současných i budoucích rolí zahrnuje Endimione v Cavalliho opeře Calisto pod vedením Christophea Rousseta (Štrasburk), Ottone v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey pod taktovkou Jeana-Christopha Spinosiho (Liceu Barcelona), Oronte v Händelově Riccardo Primo s Davidem Sternem, Demetrio v Händelově Berenice (Handel-Festspiele Halle), Achille ve Finta pazza od Francesca Sacratiho pod vedením Leonarda Garcíi Alarcóna (Dijon, Versailles), Tolomeo v Handelově Giulio Cesare (Drážďany) a také Anassandro v Merope od Riccarda Broschiho pod vedením Alessandra De Marchi (Innsbruck).
Více informací najdete na: www.filippomineccia.com