Program festivalu

Realizováno

ENSEMBLE INÉGAL
DVOŘÁK: LUŽANSKÁ

Termín
Pátek 27. 9. 2024 od 18:00 hodin
Cena vstupenky
300 Kč / 200 Kč (student, senior 65+, ZTP) / 100 Kč (ZTP/P, děti do 15 let)

Partneři koncertu

Newsletter SHF

Nenechte si ujít žádný koncert nebo novinku, přihlaste se k odběru našeho festivalového newsletteru.

ENSEMBLE INÉGAL
DVOŘÁK: LUŽANSKÁ

Program

Antonín Dvořák (1841–1904):

Tří duchovní zpěvy:
Ave Maria, op. 19b
O sanctissima, op. 19a
Ave maris stella, op. 19b

Hymnus ad laudes in festo Sanctissimae Trinitatis, Sine op. (B 82, 1878)

Improvizace na téma Antonína Dvořáka

Mše D dur „Lužanská“, op. 86

 

Mše D Dur op. 86 „Lužanská“ je jednou z nejvýznamnějších liturgických kompozic českých hudebních dějin. Vznikla na objednávku architekta, stavitele a mecenáše Josefa Hlávky pro příležitost vysvěcení kaple na zámku v Lužanech v roce 1887.

Celkem existují čtyři verze této Dvořákovy mše. První pro zpěváky jen s průvodem varhan, řekněme verze lužanská. V této podobě a za Dvořákova řízení zaznělo dílo poprvé při neveřejném liturgickém obřadu v lužanské zámecké kapli roku 1887. Zde ji v autentickém prostoru a s použitím původních varhan nahrál v roce 2001 soubor Ensemble Inégal. Další podoba díla je pro sóla a sbor sbor s průvodem harmonia (nebo dvou harmonií) violoncella a kontrabasů, jedná se o plzeňskou verzi z roku 1888, jejíž podobu zrekonstruoval umělecký vedoucí Ensemble Inégal, Adam Viktora, další je pražská verze „pro smíšený sbor s průvodem varhan, violoncell a kontrabassův“ tedy v podobě v jaké ji Dvořák připravil k provedení v pražském Rudolfinu roku 1889 a také k nerealizovanému vydání tiskem u anglického nakladatelství Novello a nakonec i její orchestrální varianta, která vznikla na žádost tohoto vydavatele.

 

První veřejné provedení Dvořákovy mše v Plzni r. 1888 je dokladem pozoruhodné vynalézavosti jeho protagonistů. Vzhledem k tomu, že plzeňští církevní představitelé uvedení díla v některém z plzeňských chrámů nepovolili a mše nakonec zazněla v Městském divadle, byl varhanní part upraven pro dvě harmonia, violoncello a dva kontrabasy. Jednalo se vlastně o jakési romantické basso continuo, tedy způsob doprovodu neodmyslitelně spjatý s barokní hudbou. Barokní způsob interpretace liturgické hudby s použitím bassa continua se totiž v Čechách v běžné praxi udržel až do 2. poloviny 19. století. Dvořák však použil ve svém pojetí harmonium, tedy nově vynalezený moderní nástroj, typický element romantické zvukové představivosti, který se záhy dočkal značné obliby. Při našem provedení použijeme historické koncertní harmonium značky Schiedmayer z konce 19. století.

 


Fotogalerie

+6 fotografií
K dnešnímu dni jsme pro Vás zorganizovali 1321 Koncertů