Kromě přirozených kulturních center, jako jsou Ostrava nebo Opava, pořádáte koncerty i v poměrně odlehlých obcích na periferii. Jaký je zájem u místních lidí a jakou část posluchačů tvoří ti, kteří za hudbou cestují?
Zrovna před dvěma týdny jsme měli v rámci Hudebních výletů koncert v beskydské obci Nýdek, a když jsme rekapitulovali, jaké publikum přišlo, tak jsme zjistili, že asi jen třetina těch, kteří se v zaplněném kostele nacházeli, byli lidé z okolí, ostatní přijeli skutečně z větší dálky. Takže je vidět, že název cyklu Hudební výlety odpovídá i realitě. Proto se tyto koncerty snažíme dělat o víkendech, aby si lidé užili sobotní podvečer nebo nedělní odpoledne nejen s hudbou, ale i s poznáváním zajímavých míst, jako jsou třeba krásně zrekonstruovaný zámek Nová Horka nebo řetízkové šatny Dolu Michal.
Nedávno jste řekl, že Svatováclavský hudební festival, který se koná v září, do svého třetího desetiletí vstoupí s novou koncepcí a už nebudete trvat na tom, že se všechny koncerty uskuteční v kostelech, jak se to dělo celých dvacet let. Co vás k tomu vedlo?
Těch impulsů bylo několik. Jedním z nich bylo postavení nové budovy Fakulty umění na Černé louce s komorním sálem, který má výbornou akustiku. Za dobu realizace Hudebních výletů jsme měli možnost si vyzkoušet i nové prostory, jako je třeba nové Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, které má překvapivě dobrou akustiku.
Všechna místa, která jste jmenoval, jsou ve hře nejenom v rámci Hudebních výletů, ale i Svatováclavského hudebního festivalu?
Přesně tak. Samozřejmě více než dvě třetiny koncertů i nadále zůstanou v sakrálních prostorách a bude v nich znít duchovní muzika, ale zmiňované nové prostory nám dávají možnost zařazovat do dramaturgie i skladby a projekty, které nejsou striktně duchovního charakteru. V případě tohoto druhu hudby jsme občas museli sahat ke kompromisům.
Kolik jste uspořádali koncertů? Mám pocit, že se to už vyšplhalo nad tisícovku.
Ano, aktuálně je to 1263 koncertů.
Celý rozhovor si můžete přečíst na Novinky.cz