Jan Bartoš

Jan Bartoš je zahraničním tiskem označován za „jednoho z nejlepších evropských klavíristů“ a „emotivního a kultivovaného interpreta“. Vystupuje na sólových recitálech, s významnými orchestry a na koncertech komorní hudby po celém světě. Jeho nahrávky Janáčkovy, Mozartovy, Beethovenovy a Novákovy hudby pro vydavatelství Supraphon si vysloužily mezinárodní uznání kritiků z časopisů Gramophone, Diapason, BBC Music Magazine, The Times, American Record Guide, The Guardian a dalších.

Jan Bartoš je držitelem diplomu Professional Studies na Manhattan School of Music v New Yorku a doktorátu na Akademii múzických umění v Praze. Byl posledním žákem legendárního klavíristy Ivana Moravce. Po studiích v České republice u Martina Ballýho a Miroslava Langera pokračoval ve zdokonalování svého umění v zahraničí pod vedením Alfreda Brendela, Leona Fleishera, Jamese Tocca a Zenona Fishbeina. Absolvoval mistrovské kurzy komorní hudby u Roberta Manna z Juilliard String Quartet a Lawrence Duttona z Emerson String Quartet.

V předchozích sezónách vystoupil Jan Bartoš s vyprodaným sólovým recitálem na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze, provedl kompletní Janáčkovo klavírní dílo na Mezinárodním festivalu Janáček Brno a dvakrát vystoupil s Pražskou komorní filharmonií v Dvojkoncertu Bohuslava Martinů. Pravidelně vystupoval s Českou filharmonií, zejména pod vedením Jiřího Bělohlávka.

Nejnovějším CD Jana Bartoše je první studiová nahrávka Klavírního koncertu Vítězslava Nováka s Jakubem Hrůšou a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pro vydavatelství Supraphon. The Guardian zvolil nahrávku klasickým albem týdne a The Sunday Times ji vyzdvihly jako „hodnou poznání v Hrůšově a Bartošově idiomatickém podání“. V květnu 2021 nahrávka získala Cenu Anděl za nejlepší klasické album roku 2020.

V roce 2019 natočil Bartoš pro Supraphon klavírní dílo Leoše Janáčka, které se setkalo s velkým ohlasem kritiky. Americká celostátní veřejnoprávní rozhlasová stanice NPR zařadila nahrávku do svého výběru „10 alb klasické hudby, která předznamenávají příští desetiletí“. Server MusicWeb International ji zařadil mezi Nejlepší alba roku 2019.

Mezi Bartošova další CD vydaná Supraphonen patří dvojalbum Beethovenových sólových klavírních děl a Mozartových koncertů s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem. Beethovenovo album získalo pětihvězdičkovou recenzi v BBC Music Magazine.

Na pozvání Alfreda Brendela se Jan Bartoš objevuje jako sólový interpret na DVD Supraphonu My Musical Life z roku 2021, které oslavuje klavírní legendu u příležitosti jeho 90. narozenin. Alfred Brendel se o hře Jana Bartoše uznale vyjádřil následujícími slovy: „Jan Bartoš je jedním z mých nejpůsobivějších a nejzajímavějších mladých kolegů. Virtuozita se u něj snoubí s hlubokou přemýšlivou muzikálností.“

Jan Bartoš je držitelem řady ocenění a stipendií, mimo jiné 1. ceny na soutěži Zaslavsky-Koch (New York), ceny Peter S. Reed Foundation (New York), International Mieczyslaw Munz Award (New York), Rotary Musikförderpreis (Německo), Concertino Praga (Česká republika), Rucorva Trust Award (Nizozemsko) a Schimmel Prize (Německo).

Jan Bartoš je zakladatelem a ředitelem mezinárodního festivalu a institutu Prague Music Performance, inovativního festivalu a instituce, která pořádá koncerty napříč hudebními žánry, mistrovské kurzy, přednášky a rezidenční pobyty. Je také uměleckým ředitelem mezinárodního festivalu Americké jaro a Akademie Ivana Moravce.

Od roku 2020 působí jako pedagog klavíru a komorní hudby na Akademii múzických umění v Praze.

 


Fotogalerie

+1 fotografie
K dnešnímu dni jsme pro Vás zorganizovali 1277 Koncertů