Martin Gurbaľ

Charismatický basista Martin Gurbaľ pochází z východního Slovenska. V letech 1991–1997 studoval na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové a později sólový zpěv na Ostravské univerzitě, kde od roku 2015 také vyučuje. Již za studií na konzervatoři se stal absolutním vítězem Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (1996) a později získal druhou cenu v soutěži Mikuláše Schneidera-Trnavského i v soutěži Lucie Popp v Bratislavě. Nejprve byl sólistou opery v Košicích (1995–2001), odkud přešel do angažmá v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Stal se pravidelným hostem Národního divadla v Praze a v Brně, Slovenského národního divadla a dalších významných českých, slovenských a polských operních domů. Specializuje se na dílo Giuseppa Verdiho, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.

Ztvárnil zásadní basové role tradičního světového operního repertoáru – Gremina (Čajkovskij: Evžen Oněgin), Jindřicha VIII. a Dona Pasquala (Donizetti: Anna Bolena a Don Pasquale), Méphistophéla a Bratra Laurenta (Gounod: Faust a Romeo a Julie), Mozartova Bartola a Hraběte Almavivu (Figarova svatba), Dona Giovanniho, dále Guglielma a Dona Alfonsa (Così fan tutte), Publia (La clemenza di Tito) a Sarastra (Kouzelná flétna); Geronta di Ravoira, Collina a Timura (Puccini: Manon Lescaut, Bohéma a Turandot), Basilia a Mustafy (Rossini: Lazebník sevillský a Italka v Alžíru), Claudia (Thomas: Hamlet) a Hermanna (Wagner: Tannhäuser). V operách Giuseppa Verdiho exceloval v roli Zachariáše (Nabucco) či Ramfise (Aida), zhostil se však i rolí Dona Ruye Gomeze de Silvy (Ernani), Banca (Macbeth), Ferranda (Trubadúr), Procidy (Sicilské nešpory), Padreho Guardiana (Síla osudu), Velkého inkvizitora (Don Carlos) či Lodovika (Otello).

V přelomových operních dílech 20. století ztělesnil Modrovouse (Bartók: Modrovousův hrad), Collatina a Thésea (Britten: Zneuctění Lukrécie a Sen noci svatojánské), Obchodníka se zlatem (Hindemith: Cardillac), Inkvizitora (Prokofjev: Ohnivý anděl) a Truffaldina (Richard Strauss: Ariadna na Naxu).

V rámci českého operního repertoáru nejčastěji představuje Vodníka (Dvořák: Rusalka) a Kecala (Smetana: Prodaná nevěsta). Ztvárnil také role Hydraota (Dvořák: Armida), Janáčkova Rychtáře (Její pastorkyňa), Sakristána u sv. Víta / Lunobora / Domšíka od Zvonu (Výlety páně Broučkovy), Dikého (Káťa Kabanová), Revírníka (Příhody lišky Bystroušky), Advokáta dr. Kolenatého (Věc Makropulos), Grigorise a Markýze di Forlimpopoliho (Martinů: Řecké pašije a Mirandolina) nebo Smetanova Kmeta a Maliny (Braniboři v Čechách a Tajemství).

Mimo opery se věnuje také koncertní činnosti; vystupoval i pod taktovkami prestižních českých dirigentů Jiřího Bělohlávka, Tomáše Hanuse, Tomáše Netopila a Jakuba Hrůši. V několika operních domech a koncertních síních Evropy účinkoval v Haydnově Stvoření, Berliozově Faustovu prokletí a Dětství Ježíšově, Dvořákově Stabat Mater, v Te Deum, Requiem a Biblických písních, ve Verdiho Requiem, Janáčkově Glagolské mši (také v opeře ve Florencii) či v písňových cyklech autorů období romantismu. Spolupracoval s Českou filharmonií a Slovenskou filharmonií, Orchestrem Giuseppa Verdiho v Miláně (Verdiho Requiem) a se symfonickými orchestry maďarské Budapešti, dánského Odense a švédského Göteborgu či s Litevským národním symfonickým orchestrem a Tokijským metropolitním symfonickým orchestrem.

Je častým hostem mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno (2010 a 2014: Výlety páně Broučkovy, 2012: Káťa Kabanová), vystoupil také na mezinárodním operním festivalu v Miškovci (Bartók + Verdi, 2001) a OPA Pisa – Anima Mundi (Dvořákova Svatá Ludmila, září 2016). Pro společnost BBC nahrál roli Revírníka pro českou verzi animovaných Příhod lišky Bystroušky Leoše Janáčka.


Fotogalerie

+3 fotografie
K dnešnímu dni jsme pro Vás zorganizovali 1324 Koncertů