Roberta Mameli se narodila v Římě a vystudovala zpěv na Nicolini Conservatory v Piacenze a hru na housle, poté následovaly mistrovské kurzy u Bernadette Manca di Nissa, Ugo Benelliho, Konrada Richtera, Claudia Desderiho, Enza Dara.
V současnosti je považována za jednu ze špiček v oblasti barokního repertoáru pro všestrannost, krystalický hlas a také pro své skvělé interpretační a herecké kvality.
Pravidelně hostuje v nejvýznamnějších operních divadlech a hudebních sálech jako: Konzerthaus a Theater an der Wien ve Vídni, Concertgebouw v Amsterdamu, Cité de la Musique v Paříži, Teatro Comunale v Bologni, Maggio Musicale Fiorentino a Teatro „La Pergola“ v Florencie, Auditorium of Lyon, Gran Teatre del Liceu v Barceloně, Teatro Regio v Turíně, Victoria Hall v Ženevě se slavnými dirigenty jako Claudio Cavina, Christopher Hogwood, Fabio Biondi, Jordi Savall, Daniele Callegari, Federico Maria Sardelli, Ottavio Dantone, Ryo Terakado , Alan Curtis, Diego Fasolis, Jean-Luc Tingaud, Leonardo Garcia Alarçon, Jeffrey Tate, Claudio Abbado.
Roberta Mameli, která je velmi žádaná pro barokní repertoár, pracuje s několika soubory na dobové nástroje jako Cappella Cracoviensis, Accademia Bizantina, Le Concert des Nations, La Venexiana, Modo Antiquo, Europa Galante, Stuttgarter Kammerorchester, I Barocchisti, Cappella Mediterranea, Akademie für Musik.
Mezi vrcholy její kariéry patří: L’incoronazione di Poppea (Nerone e Poppea), Il ritorno di Ulisse in patria (Minerva) e Orfeo (Musica ed Euridice) di C.Monteverdi con La Venexiana, Teuzzone (Cino) di A.Vivaldi con Le Concert des Nations a J.Savall, Così fan tutte (Dorabella), Nozze di Figaro (Susanna) a Don Giovanni (Donna Elvira) di WAMozart con R. Terakado; Nozze di Figaro (Susanna) di W.A.Mozart all’Opernhaus di Kiel ; Orlando (Angelica) di G.F.Händel, Catone v Utica (Cesare) di A.Vivaldi (registrováno pro Naive) s Complesso Barocco a A.Curtis; Orlando Furioso (1714) di A.Vivaldi con Modo Antiquo a F. M.Sardelli (registrato na Naive); Sense (Atalanta) di G.F.Händel con J.Ch.Spinosi; Armida (titulní role) di T. Traetta con I Barocchisti a Diego Fasolis; Alcina (Morgana) di G.F.Händel e L’incoronazione di Dario di A.Vivaldi con Ottavio Dantone; Krakov; Dido a Aeneas (Belinda) di H. Purcell con F.M.Sardelli; La scola de’ gelosi (Ernestina) di A.Salieri con l’Arte del Mondo (registrace u Sony); Didone abbandonata (titulní role) di L.Vinci con l’Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino.
Její nahrávky jsou pro: Naïve, CPO, Glossa, Bongiovanni, Nibiru, Airos, RAI 3, MEZZO, Brilliant Classics, Dynamic, Sony (DHM) a Alpha.
Její biografie zahrnuje nahrávky pro: Teuzzone di Vivaldi (Naïve); L’incoronazione di Poppea, Il Ritorno d’Ulisse v Patri di Monteverdi a Artemisia di Cavalli (Glossa); Il diamante di Zelenka (Nibiru); Orlando Furioso 1714 di Vivaldi (Näive); l’album solistico Lacrime Amorose; l’album solistico di Cantate di Handel (Ayros); l’album solistico Round M: Monteverdi meets Jazz (Glossa), uno dei CD più venduti del 2010 nella sua categoria; L’incoronazione di Dario di Vivaldi (Näive); Mottetti di Vivaldi a barokní koncerty, žalm, komorní hudba F. M. Sardelliho (skvělá klasika); Il Farnace di Vivaldi (CD a DVD) pro Dynamic; La scola de’ gelosi di A.Salieri od Sony (DHM); L’incoronazione di Dario (DVD a CD) pro Dynamic; Sólové album Anime Amanti (Alpha) získalo prestižní ocenění DIAPASON D’OR 2017.