Společný projekt Svatováclavského hudebního festivalu a Fakulty umění Ostravské univerzity v letošním roce uvede nejen edukační projekt v rámci interpretačních kurzů, které povedou bývalí absolventi Ostravské univerzity – světově uznávaná sopranistka Martina Janková a koncertní mistr České filharmonie houslista Jiří Vodička, ale také veřejnou besedu v Knihcentru Ostrava. Celý projekt vyvrcholí společným koncertem v pátek 18. 9. 2020 od 19:00 v Evangelickém kostele v centru Ostravy, na kterém se představí mládežnický Ostrava Youth Orchestra pod taktovkou zkušeného dirigenta Ondřeje Vrabce.
V sólových rolích se představí špičkoví umělci: houslista Jiří Vodička a sopranistka Martina Janková nabídnou kreativní interpretací a okouzlující hudební zážitky, které pro posluchače i mladé umělce budou jistě velkým povzbuzením a motivací.
Záštitu nad projektem převzal rektor Ostravské univerzity Prof. MUDr. Jan Lata CSc.
Harmonogram projektu:
Interpretační kurzy
15. 9. – 17. 9. 2020, Fakulta umění Ostravské univerzity, Sokolská třída 17, 702 00 Ostrava
Interpretační kurz je určen primárně studentům vysokých uměleckých škol a konzervatoří. V průběhu kurzu mají aktivní účastníci možnost využít 2 individuální lekce, všechny další poslechové lekce formou Open Classes, festivalovou besedu a festivalový koncert.
Poplatek za aktivní účast je 500,-Kč.
Poplatek za pasivní účast je 200,-Kč.
Úhrada účastnického poplatku je možná na místě v den konání kurzů. Rezervace a bližší informace o kurzech na info@shf.cz nebo igor.frantisak@osu.cz
Festivalová beseda
Středa 16. 9. 2020, 16:00, Ostrava – Knihcentrum
Martina Janková – soprán
Jiří Vodička – housle
Ondřej Vrabec – dirigent
– moderátorka: Sandra Procházková
Péče a motivace, to je jedno z hesel Svatováclavského hudebního festivalu, který systematicky podporuje talenty mladé generace. Novinkou letošního ročníku jsou workshopy světově uznávaných interpretů – sopranistky Martiny Jankové a koncertního mistra České filharmonie Jiřího Vodičky. Budou probíhat na Fakultě umění Ostravské univerzity a vyvrcholí společným koncertem „Válím hudbu 2020“ s mládežnickým Ostrava Youth Orchestra pod taktovkou Ondřeje Vrabce, a to 18. září v 19 hodin v Evangelickém Kristově kostele. Přiblížit tento projekt v době jeho konání přichází právě trojlístek těchto mimořádně zajímavých interpretů-pedagogů.
Koncert Svatováclavského hudebního festivalu
Pátek 18. 9. 2020, 19:00, Ostrava – Evangelický Kristův kostel
Mozart / Beethoven / Dvořák: Válím hudbu 2020
Ostrava Youth Orchestra, Ondřej Vrabec – dirigent
Sólisté: Martina Janková – soprán, Jiří Vodička – housle
Program:
Josef Suk (1874–1935): Meditace na staročeský chorál Svatý Václave, op. 35
Ludwig van Beethoven (1770–1827): Romance č. 2 F dur pro housle a orchestr, op. 50
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): „Al desio, di chi ch’adora“, KV 577
Wolfgang Amadeus Mozart: „L’amerò, sarò costante“ z opery Il rè pastore, KV 208
Antonín Dvořák (1841–1904): Romance pro housle a orchestr f moll, op. 11
Antonín Dvořák: Americká suita, op. 98b
Vstupné: zóny 400 Kč / 300 Kč / 200 Kč / 100 Kč
Více informací na www.shf.cz
Martina Janková
Česko-Švýcarská sopranistka je především známá jako mozartovská a barokní interpretka, což dokládá účinkování v Mozartově Da Ponte cyklu (Zuzanka, Despina, Zerlina) pod taktovkou slavného Franze Welsera-Mösta jak v Curyšské opeře, tak s The Cleveland Orchestra v USA, jakož i na Salcburském Festivalu 2013-16, kde byla za Zuzanku a Despinu mezinárodním tiskem nejvýše ohodnocena. Mimo jiné s velkým úspěchem debutovala v roce 2016 v Milánské La Scale v hlavní roli Belezzy (Krásy) v Händlově „Triumf času a pravdy“, kde také v roce 2019 vystoupila v Mendelssohnove 2. Symfonii. V březnu 2016 byla taktéž mezinárodním tiskem vysoce oceněna za hlavní roli v Mozartově „Il Re Pastore“ pod vedením W. Christie na evropském turné s Les Arts Florissants. V roce 2017 debutovala jako Mélisande ve scénické inscenaci Debussyho opery „Pélleas et Mélisande“ režiséra Yuvala Sharona s The Cleveland Orchestra pod taktovkou Franze Welsera-Mösta v USA. Po dvou stech letech se konečně poprvé provedla jediná dochovaná opera Leopolda Koželuha: „Gustav Vasa“. Jednu z hlavních rolí úspěšně vytvořila v poloscénickém provedení s Helsinki Baroque Orchestra a Aapo Häkkinenem Martina Janková v Helsinském Musiikkitalo.
Nikolaus Harnoncourt
Pod vedením N. Harnoncourta zpívala po 18 let v mnoha operních i koncertních projektech, např. jako Celia (Mozart: „Lucio Silla“) na festivalech Wiener Festwochen nebo Purcellova „Fairy Queen“ na Styriarte v Grazu, v Haydnově „Stvoření“ na Salcburském Festivalu, či v Bachových pašijích a kantátách ve Vídeňském Musikvereinu. V roce 2019 obnovila spolupráci s ansámblem Concentus Musicus, ktery po úmrtí N. Harnoncourta vede Stefan Gottfried, v produkci Purcellova Krále Artuše v Divadle na Vídeňce.
Parádní role
K její další parádní roli patří Janáčkova Liška Bystrouška, kterou na sebe upozornila již v Grand Théâtre de Genève, v Curyšské opeře, stejně jako s „The Cleveland Orchestra“ v USA pod vedením Franze Welsera-Mösta, se kterým tuto roli prezentovala na velkém evropském turné ve Vídni, Luxembourgu a Mnichově.
Další role
K jejím další rolím patří mj. Mozartova Pamína (Kouzelná flétna), Rosina (La finta semplice), Serpetta (La finta giardiniera), Madame Silberklang (Der Schauspieldirektor), Ilia (Idomeneo), Haydnova Celia (La fedelta premiata), Humperdinckova Mařenka (Hänsel und Gretel), Verdiho Nanetta (Falstaff), Händlova Angelica (Orlando), Gluckova „Euridice“ (Orfeus ed Euridice), Beet- hovenova Marzelline (ve verzi Fidelio i v původní – Leonore), Monteverdiho Drusilla, Giunone a Fortuna (Návrat Odysea, Korunovace Poppey) a Rossiniho Sophia (Il Signor Bruschino), které zpivala jak v Curyšské, tak i v Ženevské opeře, Pařížské Champs-Elysées, italské Maceratě a v ND Praha.
Koncertní pěvkyně
Jako koncertní pěvkyně spolupracovala mj. s Berlínskou, Mnichovskou, Českou a Izraelskou Filharmonií, Gewandhaus Orchestrem Lipsko, RSO Frankfurt a Berlín a různými barokními ansámbly jako La Cetra Basel, La Scintilla Zürich, Collegium 1704, Bach Consort Wien a Concentus Musicus Wien např.na festivalech: Baden-Baden, Lucerne Festival, Pražské Jaro, Barokní festivaly v Halle, Schwetzingenu, Melku a Styriarte v Grazu. Mimo již zmíněných dirigentů spolupracovala se Sirem J. E. Gardinerem, Sirem S. Rattlem, Sirem N. Marrinerem, Sirem Ch. Mackerasem, R. Norring- tonem, T. Pinockem, R. Chaillym, R. Mutim, D. Fasolisem, O. Dantonem, A. Marconem. M. Minkowskim, I. Boltonem, Ch. Hogwoodem, W. Sawalischem, I. Metzmacherem, D. Gattim, Ch. Eschenbachem, B. de Billym, A. a I. Fischerem, M Janowskim, V. Luksem a Ph. Herreweghem.
Písňový recitál
Martina Janková je vášnivou písňovou interpretkou a s recitály vystoupila v Londýnské Wigmore Hall, na Pražském Jaru, Salcburském Festivalu, Styriarte v Grazu, Rheingau Festivalu, Musiques en Eté v Ženevě, v Curyšské opeře a Komorních večerech v Bazileji a v Bernu.
Nahrávky
Před rokem vyšlo nové CD s písněmi Bohuslava Martinů u vydavatelsví Supraphon, které získalo ocenění Diapason d’Or 2019. Předchozí CD Martiny Jankové „Prague-Vienna“ získalo ocenění Diapason d’Or 2017. Dále na CD vyšly Bachovy Kantáty s J. E. Gardinerem a V. Luksem, stejně jako řada dalších písňových recitálů, Štrausův Simpicius pod vedením F. Welsera-Mösta a 4. Mahlerova symfonie pod taktovkou H. Wolffa. Na DVD vyšel celý Mozartův Da Ponte-Cyklus z Curyšské opery a Salcburského Festivalu, stejně jako Händlův Orlando a Resurezzione a Štrausův Simplicius.
Jiří Vodička
koncertní mistr České filharmonie, sólista a komorní hráč, patří k nejvýznamnějším a nejvyhledávanějším českým houslistům. Už v dětství na sebe upozornil vítězstvími v mnoha soutěžích – zejména v Mezinárodní houslové soutěži J. Kociana, Prague Junior Note a Čírenie talentov (Slovensko). V roce 2002 získal první cenu na mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec a v témže roce i cenu pro nejlepšího účastníka houslových kurzů Václava Hudečka, se kterým následně absolvoval desítky koncertů po celé České republice. V roce 2004 si titul absolutního vítěze odnesl také z prestižní mezinárodní houslové soutěže Louise Spohra konané v německém Výmaru. V roce 2008 si přivezl první a druhou cenu ze světově proslulé soutěže Young concert Artist, která probíhala v Lipsku a v New Yorku.
Ve svých 14 letech byl Jiří Vodička mimořádně přijat na vysokou školu – Institut pro umělecká studia v Ostravě, a to d o třídy renomovaného pedagoga prof. Zdeňka Goly. V roce 2007 zde uzavřel studium magisterským titulem.
Jiří Vodička pravidelně vystupuje jako sólista s mnoha význačnými českými i zahraničními orchestry, a to např. s Českou filharmonií, Pražskou komorní filharmonií, Symfonickým orchestrem FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a jinými. Z těch zahraničních jsou to např. Qatar Philharmonic Orchestra, Neue Westfalen Philharmonie. Je dlouholetým sólistou předního čínského orchestru Wuhan Philharmonic Orchestra. Spolupracuje také s významnými dirigenty Jiřím Bělohlávkem, Jakubem Hrůšou, Tomášem Netopilem a jinými.
V roce 2014 natočil pro Supraphon své debutové sólové album „Violino Solo“, které obsahuje jedny z nejtěžších skladeb pro sólové housle a které bylo pozitivně přijato kritiky u nás i v zahraničí. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD.
Jako komorní hráč vystupuje s vynikajícími českými pianisty Martinem Kasíkem, Ivošem Kahánkem, Ivanem Klánským a Miroslavem Sekerou. V roce 2011 byl pozván slavným houslistou Gidonem Kremerem a společně s mnoha světovými umělci vystoupil na jeho festivalu Kammermusikfest v rakouském Lockenhausu. Bývá pravidelně zván na významné festivaly – například Pražské jaro, Janáčkův Máj, Hohenloher Kultursommer, Choriner Musiksommer a jiné. Od roku 2012 je členem Smetanova tria, se kterým natočil dvě CD pro Supraphon.
V roce 2015 se stal koncertním mistrem České filharmonie. Je pedagogem na Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě.
Hraje na italský nástroj Joseph Gagliano 1767.