Valentin Uryupin se cítí stejně dobře jako dirigent v symfonickém i operním repertoáru. V obou oblastech si v posledních letech vybudoval úzká umělecká partnerství s jednotlivými orchestry i operními domy. Kromě debutů jej minulou sezónu potkalo i několik návratů, např. do Symfonického rozhlasového orchestru ORF Vídeň, Frankfurtské opery, Teatro Regio Torino, Slovinské filharmonie, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern a New National Theatre Tokyo, kde dirigoval Čajkovského Evžena Oněgina. Poprvé hostoval s Evženem Oněginem také v Hannoverské státní opeře, dále s Carmen ve Státní opeře Berlín a s Verdiho Nabuccem v Norimberském divadle; debutoval u Rotterdamského filharmonického orchestru a Bělehradského filharmonického orchestru. Jako hostující dirigent spolupracoval také s Vídeňským symfonickým orchestrem, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Nizozemskou filharmonií, New Japan Philharmonic, Tapiola Sinfonietta, SWR Symphonieorchester, Orchestra della Toscana, Orchestra Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna, Orchestra Sinfonica di Milano, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií George Enescua, Orchestre de Chambre de Lausanne a Dánským národním symfonickým orchestrem.
Tuto sezónu jej čeká několik významných debutů. Spolu s Chamber orchestra of Europe doprovodí cellistku Julii Hagen v Ghentu a Antverpách, před orchestr se postaví také v Berlínské státní opeře (Carmen) a Bavorské státní opeře (Purcelova Dido a Aeneas, Schönbergovo Očekávání). Valentin se těší blízké spolupráci s operou ve Frankfurtu, kam se, po svých předchozích úspěších s operami Oedipus Rex a Jolanta, vrátí s novým nastudováním Čajkovského Čarodějky.
Jako operní dirigent řídil vysoce ceněné inscenace ve Státní opeře ve Stuttgartu (Láska ke třem pomerančům) a na festivalu v Bregenzu (Evžen Oněgin). Několikrát byl také hostem Tiroler Festspiele Erl. Spolupracoval se sólisty, jako Patricia Kopatchinskaja, Lars Vogt, Thomas Hampson, Bryn Terfel, Barbara Hannigan, Pepe Romero, Asmik Grigoryan, Vadim Gluzman, Vadim Repin, Juri Bashmet, Denis Matsuev, Nikolai Lugansky, Sergei Khachatryan a Marc-André Hamelin. Jeho repertoár zahrnuje všechna období od Josepha Haydna a Jana Dismase Zelenky po Thomase Adèse, Jorga Widmanna a Kaiju Saariaho.
Na podzim roku 2021 se stal šéfdirigentem a uměleckým ředitelem v Novaja opera v Moskvě. Než na svůj post rezignoval, uvedl dvě pozoruhodné produkce – Korngoldovo Mrtvé město a Massenetovu Popelku. Jako umělecký ředitel Rostovského symfonického orchestru v letech 2015 až 2021 z něj dokázal vytvořit jedno z nejuznávanějších ruských těles. V Rusku také pravidelně hostoval u významných orchestrů, včetně Státního akademického symfonického orchestru Jevgenije Světlanova, Petrohradské filharmonie, Mariinského orchestru, Uralské filharmonie a Ruského národního symfonického orchestru mládeže, který naposledy dirigoval na festivalu v Lucernu v roce 2021. Několik let úzce spolupracoval s MusicAeterna Orchestra v Permské opeře.
Narodil se v Lozově na Ukrajině v roce 1985. Než slavil úspěchy na dirigentském pódiu, vyhrál jako klarinetista více než 20 mezinárodních soutěží a koncertoval po celém světě. Je vítězem Mezinárodní dirigentské soutěže Sira George Soltiho (2017). Hru na klarinet i dirigování studoval na Moskevské státní konzervatoři. Mezi jeho učitele patří Gennadij Rožděstvenskij a klarinetista Jevgenij Petrov; asistoval také Valeriji Georgievovi, Teodoru Currentzisovi a Vladimiru Jurowskému, významnou inspiraci čerpal při mistrovském kurzu od Kurta Masura. S ohledem na jeho četná dirigentská angažmá jeho sólistická kariéra nyní ustoupila do pozadí; příležitostně ho však lze slyšet na koncertech i jako klarinetistu, kromě toho je také nadšeným komorním hráčem.