Program festivalu

CONCERTO AVENTINO / MORE MAIORUM
ADAM MICHNA „SVATOVÁCLAVSKÝ“

Termín
Pátek 20. 9. 2024 od 18:00 hodin
Cena vstupenky
300 Kč / 200 Kč (student, senior 65+, ZTP) / 100 Kč (ZTP/P, děti do 15 let)

Partneři koncertu

Newsletter SHF

Nenechte si ujít žádný koncert nebo novinku, přihlaste se k odběru našeho festivalového newsletteru.

CONCERTO AVENTINO / MORE MAIORUM
ADAM MICHNA „SVATOVÁCLAVSKÝ“

Program

Adam Václav Michna (1600–1676): Officium Vespertinum & Missa Sancti Wenceslai

OFFICIUM VESPERTINUM
Intonatio
Psalmus 69: Deus in adiutorium
Antiphona: Rex pacificus
Psalmus 109: Dixit Dominus
Concerto loco Antiphonae: Sonata a 4
Antiphona in falsobordone: Tu es pastor ovium
Psalmus 110: Confitebor tibi Domine
Toccata loco Antiphona
Psalmus 111: Beatus vir
Psalmus 112: Laudate pueri Dominum
Hymnus: Te lucis ante terminum
Antiphona: Cum ortus fuerit
Canticum: Magnificat
Canzona loco Antiphonae

MISSA SANCTI WENCESLAI
Kyrie – Christe – Kyrie Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus Agnus Dei

 

Michna a Olomouc

Svatováclavskou mši složil Michna pravděpodobně pro olomouckou katedrálu v letech 1699-1670. Opis mše byl pořízen Pavlem Josefem Vejvanovským a určen pro tradiční oslavy svátku sv. Václava, kterého se účastnil celý biskupský dvůr. Vznik mše pak souvisí i s expanzí svatováclavského kultu poté, co papež Kliment IX. Nechal rozšířit uctívání světce na celou církev. Mimořádnou důležitost skladby pak posiluje i skutečnost, že Michna zde užil trubek, které neměl ve svém jindřichohradeckém instrumentáři a které byly naopak složkou obsazení v Olomouci.

„Svatováclavské“ nešpory

Sbírka žalmů Officium vespertinum z roku 1648 byla dlouho považována za ztracenou. Je věnována městské radě Českých Budějovic 1. října 1648, tedy právě v měsíci a roce podepsání Vestfálského míru. Vzhledem k tomu, že Budějovice byly válkou velmi těžce zkoušeny a statečnost jejich obyvatel je v předmluvě několikrát vyzdvižena, můžeme se dohadovat, že blížící se konec války byl pro Michnu důležitým impulsem k dokončení sbírky. Jednotlivé čáti jsou dle dobové praxe doplněny o příslušné antifony, případě „concerto“ namísto druhé antifony, zpívané po žalmu. Za pozornost stojí závěrečná část nešpor – mariánský zpěv Magnificat. Styl se podstatně liší od ostatních Michnových skladeb a ponějvíce můžeme slyšet ohlasy tvorby Giovanni Gabrieliho a benátské školy.

Concerto Aventino / orchestr:
Cornetto – Richard Šeda, Indré Kučinskaité
Barokní housle – Vojtěch Jakl, Tereza Horáková
Viola – Jakub Verner, Jana Vavřínková
Viola da gamba – Melusine de Pas, Michal Rajtmaier
Violone – Matyáš Berdych
Organo – Lukáš Vendl
Theorbo – Elias Conrad

Vokální soubor More Maiorum / sbor:
Canto: Roberta Szklenár, Anna Petrtylová, Veronika Vojířová, Pavla Radostov
Altus: Gian Luca Viglizzo, Aneta Petrasová
Tenore: Jakub Koś, Onřej Šmíd, Davide Galleano, Ondřej Maňour
Bass: Jiří Miroslav Procházka, Adam Born, Štěpán Pokorný

K dnešnímu dni jsme pro Vás zorganizovali 1275 Koncertů