Georg Friedrich Händel (1685–1759): Mesiáš, HWV 56
Nejznámější Händelovo oratorium Mesiáš je pouze jedním z celé řady geniálních děl zkomponovaných v Anglii. Libreto spojuje starozákonní texty s básnickými reflexemi Nového zákona ve vzácné jednotě židovsko-křesťanské tradice. Velkolepý sbor „Alleluja“ zná asi každý, ale celé oratorium je naplněno fascinující hudbou, která prozrazuje Händelův ojedinělý melodický talent a mistrovství stavby. Ačkoli je oratorium formou, která nepočítá s hereckým projevem, jsou Händelova oratoria hudebními dramaty par excellence. Všechny postavy svědčí o pružnosti a nevšední hloubce psychologické charakteristiky. Mesiáš zazní v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 po boku předních českých sólistů Hany Blažíkové, Markéty Cukrové, Václava Čížka a Romana Hozy. Výjimečnost nastudování a provedení Mesiáše je garantována taktovkou dirigenta Václava Lukse.