PHANTASTICUS
Fenomén svébytného Stylus phantasticus v tvorbě H.I.F. Bibera a jeho současníků
« Phantasticus : Fantazie nebo týkající se fantazie, v různých psychologických významech jako označení buď schopnosti (a aktu) vnímání smyslových předmětů, nebo schopnosti představivosti. » (Christopher Wase, Dictionarium Minus, 1679)
« Stylus phantasticus je vhodný pro nástroje. Je to nejsvobodnější a nejneomezenější způsob kompozice, který není vázán ani na slova, ani na harmonickou strukturu a důmyslné, obratné spojování harmonických frází a fug. » (Athanasius Kircher, « Musurgia Universalis, 1650)
« Stylus phantasticus patří pouze nástrojům, protože skladatel nechává zaznít pouze své umění a jemnost hudebních frází. » (Andreas Hirschen, Philosophischer Extract, 1662)
« Ve skutečnosti nespočívá ani tak v psaní nebo skládání perem, jako ve zpěvu a hře, které se projevují spontánně, nebo jak se říká, extempore. » (Johann Mattheson, Der Vollkommene Capellmeister, 1739)
« … Tato představa pravděpodobně znamenala, že díla v tomto stylu nemohla být omezena na jediný afekt, ale mohla volně pohybovat posluchačem podle skladatelovy fantazie. »
(Charles E. Brewer, The Instrumental Music of Schmeltzer, Biber, Muffat and their Contemporaries, 2011)
Heinrich Ignaz Franz BIBER (1644–1704): Sonata VI C143 pro housle a basso continuo
Johann Jacob FROBERGER (1616–1667): Toccata G dur pro varhany solo
Philipp Friedrich BÖDDECKER (1607–1683): Sonata sopra la Monica pro violon a basso continuo
Heinrich Ignaz Franz BIBER: Sonata V C142 pro housle a basso continuo
Johann Hieronymus KAPSBERGER (1580–1651): Toccata Arpeggiata, Kapsberger, Canario pro teorbu solo
Johann Heinrich SCHMELZER (1623–1680): Ciacona A dur pro housle a basso continuo
Antonio BERTALI (1605–1669): Ciacona C dur pro housle a basso continuo
Johann PACHELBEL (1653–1706): Ciacona pro varhany solo
Georg MUFFAT (1653–1704): Sonata Violino solo pro housle a basso continuo